Facebook

CLASSIC CARS GALLERY

Vejít. Vzpomínat. Snít. Naslouchat. Zhlédnout. Poznat. Ochutnat. Vyrazit.


Engine Classic Cars Gallery je jedinečné místo, kde se potkávají vzpomínky a sny. Cestovní, sportovní a soutěžní vozidla se zajímavými příběhy, modely nejrůznějších světových značek, představitelé výjimečných období historie. Prohlédněte si exempláře v původním a renovovaném stavu, otevírající srdce malých i velkých milovníků motorismu.

Důstojnou protiváhu tradičních muzejních expozic vnímáme jako přirozenou snahu o pozvednutí objektů soukromé sběratelské vášně na živoucí doklady lidské touhy po dokonalosti, rychlosti a kráse. Takové, které by měly být na očích všem, kteří je mohou ocenit.

V prostředí galerie se mimo expozici konají i zajímavé přednášky, společenská setkání, tematické výstavy moderního umění i motoristické aukce. A jak jinak, bývá dějištěm startů soutěží klasických automobilů.

Prostory galerie je možné bezplatně navštívit každý den od 10.00 do 20.00 hodin. Skladba vystavených vozidel se může měnit!

kojecislo-1a

 

Showroom No. 1a

Porsche

Pět generací Porsche 911 reprezentujících období od 70. let minulého století do začátku nového milénia. Nejstarším je model takzvané série G s charakteristickými nárazníky s bočním žebrováním. Ke sběratelsky nejcennějším patří vystavená verze Speedster s nižším a více skloněným čelním oknem a širšími zadními blatníky z verze Turbo, zde v typické červené barvě. Následující model 964 je posledním s klasickými předními světlomety. K nejzajímavějším ve sbírce Engine Group patří trojice fialově lakovaných exemplářů z limitované série oslavující 30. výročí představení modelu 901, následně přejmenovaného na 911.

Nástupcem je model 993. Poslední vývojový stupeň vzduchem chlazených motorů stále využíval původní skelet karoserie s nově uhlazenou přídí a zádí. Zajímavé jsou především verze Turbo s širšími zadními blatníky a charakteristickým zadním spoilerem, následované verzemi Carrera 4S a Carrera S. Ve výrobě je nahradil model 996, první s kapalinou chlazeným motorem. Zde je nejvýrazněji zastoupen modernizovaným provedením 996.2 ve verzi Carrera 4S s pohonem všech kol, širšími zadními blatníky a nárazníky z tehdejšího provedení Turbo. Vrcholnou, okruhově zaměřenou verzí je naproti tomu stříbrně lakované provedení GT2 s výraznými aerodynamickými prvky, ať již hlubším předním nárazníkem, vstupy vzduchu v zadních blatnících nebo rozměrným zadním spoilerem. Nejmladším je nástupce v podobě modelu 997, vystavený ve verzi Turbo.

 

 

kojecislo-1b

 

Showroom No. 1b

Porsche

Několik generací Porsche 911 sahajících od 70. let minulého století do začátku nového milénia a dále tři generace modelů s koncepcí transaxle s převodovkou u zadní nápravy – 924, 944 a 968. Nejstaršími jsou modely 911 takzvané série G s charakteristickými nárazníky s bočním žebrováním. Ve sbírce Engine Group jsou zastoupeny jak v klasické verzi Carrera, tak vrcholné verzi Turbo se širšími zadními blatníky a výrazným zadním spoilerem, zde v modernizované podobě s motorem objemu 3,3 litru. Nastupující model 964 je vystaven v provedení kupé i kabriolet, zatímco poslední vzduchem chlazený model 993 ve verzích Carrera 4S a Carrera S. Nejmladším je faceliftovaný model 996 ve verzi Turbo S (černá). Kompaktní modely s vpředu uloženým motorem jsou zastoupeny ve všech generacích, a to verzemi 924 Turbo (zelená), 944 Turbo (zlato-hnědá) a 968 Tiptronic (tmavě fialová).

 

 

kojecislo-1c

 

Showroom No. 1c

Porsche

Rané období výroby modelu Porsche 911 ve sbírce Engine Group zastupují stříbrně lakovaná verze S a oranžově lakovaná verze T z konce 60. let minulého století. Dalším vystaveným modelem je 964 ve verzích Carrera 2 a Carrera 4, která byla poprvé vybavena pohonem všech kol (prvním silničním vozem značky s pohonem všech kol bylo špičkové Porsche 959). V zadních řadách se pro změnu nachází několik exemplářů zamýšleného nástupce modelu 911 – Porsche 928. Luxusní grand tourer s motorem umístěným vpředu uprostřed, tedy za přední nápravou, je dodnes jediným sportovním vozem, který získal titul Evropské auto roku (1978). Zaslouží si být zmíněno, že na jeho designu se podílel také československý emigrant, konstruktér a designér Jiří Kuhnert (1941-1979) pocházející z Brna. Nejvýznamnějším vystaveným exemplářem je pro změnu osobní vůz dalšího československého emigranta – úspěšného automobilového závodníka, obchodníka a vynálezce Jaroslava Juhana (1921-2011). Model 928 se nakonec ve výrobě udržel celých 17 let. Model 911, který měl nahradit, jej však přežil a jeho celková produkce v roce 2017 překročila 1 000 000 vyrobených vozů všech generací.

 

 

kojecislo-1d

 

Showroom No. 1d

Porsche

Nejstarším modelem značky Porsche v Engine Classic Cars Gallery je žlutě lakovaný model 356 90 S z třetí série označované písmenem C. Představuje vrcholné provedení prvního sériového vozu samostatné značky nesoucí jméno Ferdinanda Porscheho, narozeného ve Vratislavicích nad Nisou. Zajímavostí využívající motor právě z modelu 356 je americký kit-car Fiberfab Avenger GT-12, postavený na podvozku VW Brouk s laminátovou karoserií evokující Ford GT40. Zcela odlišnou éru reprezentuje červená Lancia Delta Integrale Evoluzione – homologační provedení mimořádně úspěšného závodního vozu, se kterým italská automobilka získala 6 po sobě jdoucích značkových titulů mistrovství světa v rallye. V zadních řadách se poté nachází Fiat Dino Coupé v modernizované verzi s motorem 2,4 litru. Vidlicový šestiválec pocházející od společnosti Ferrari se kromě modelu Dino 206 GT/246 GT objevil také v otevřeném vozu Fiat Dino Spider. Bavorskou sportovní školu reprezentuje červeně lakovaný exemplář BMW M3 generace E30, které patří k nejúspěšnějším soutěžním vozům všech dob.

 

 

kojecislo-1e

 

Showroom No. 1e

Investiční vozy

Zázemí vozidel, která jsou součástí portfolia investičního fondu Engine Classic Cars. V popředí šestiválcový Fiat 130 Coupé, kabriolet s pevnou skládací střechou Ferrari California T z limitované 70kusové edice k 70. výročí značky Ferrari a originální kupé Shelby GT-350. V dalších řadách ikonický Citroen DS 21 ve vrcholné luxusní verzi Pallas, dvanáctiválcové Ferrari 512 TR – evoluce legendárního Ferrari Testarossa z 80. let minulého století, a výsledek společného projektu automobilek Volkswagen a Porsche – model 914/6 ve špičkové verzi se šestiválcem z modelu 911. V poslední řadě poté Volkswagen Golf GTI první generace a osmiválcové Ferrari 360 Modena. Další, originální závodní vozy investičního fondu jsou vystaveny přímo před showroomem – Lancia Stratos HF, Fiat 131 Abarth a Renault-Alpine A110.

 

 

kojecislo-2

 

Showroom No. 2

Fiat

Italská automobilka Fiat se proslavila zejména svými kompaktními modely, které si získaly nejen oblibu zákazníků, ale také přední umístění v anketě Evropské auto roku. Starším z vystavených modelů je Fiat 128, jehož základní verze byla první vozem značky s pohonem předních kol. V roce 1970 získal titul Evropské auto roku. Ve sbírce Engine Group je zastoupen v atraktivní karosářské variantě kupé, dostupné s motory objemu 1,1 a 1,3 litru. S celkem 9 kusy se jedná o nejpočetnější skupinu těchto modelů v České republice. Neméně úspěšný byl také nástupce Fiatu 128, model Ritmo, který v roce 1979 získal druhé místo v anketě Evropské auto roku. Moderně tvarovaný hatchback byl k dispozici ve tří- a pětidvéřovém provedení. Ve sbírce je zastoupeno jak jeho rané provedení s dvojicí předních světlometů včetně vrcholné, stříbrně lakované verze 125 TC Abarth, tak modernizovaná verze se čtveřicí předních světlometů, opět nevyjímaje špičkové provedení 130 TC Abarth. 

 

 

kojecislo-3

 

Showroom No. 3

Fiat

Pestrá nabídka vozidel značky Fiat zahrnovala v 60., 70. a 80. letech minulého století také modely nižší střední třídy a luxusní vozy. Za nejstarší z této skupiny platí ve sbírce Engine Group Fiat 124 Special T. Jedna z posledních modernizací tohoto oblíbeného modelu je vystavena ve verzi poháněné motorem objemu 1,6 litru s dvěma vačkovými hřídeli a pětistupňovou převodovkou. Jeho nástupcem a dalším neméně úspěšným modelem je Fiat 131 Mirafiori, v modernizovaném provedení známém jako Supermirafiori. Zastoupeny jsou exempláře jeho druhé série v provedení sedan a kombi, zde v licenci španělské značky Seat. Velmi zajímavé jsou dvoudveřové, sportovně laděné modely – v šedé metalíze Racing a ve stříbrné Volumex Abarth. Co do počtu najetých kilometrů nejmladším je exemplář verze 2500 Diesel zakoupený do sbírky s pouhými 27 kilometry. Zcela odlišnou kategorií je dvojice šestiválcových kupé Fiat 130 navržených a vyráběných karosárnou Pininfarina, která počátkem 70. let minulého století představovala vrchol nabídky výrobce se sídlem v Turíně.

 

 

kojecislo-4

 

Showroom No. 4

Alfa Romeo

Jednou z nejznámějších italských značek proslavených svými sportovně laděnými vozy je Alfa Romeo. Ve sbírce Engine Group je zastoupena řadou úspěšných modelů. V prvé řadě stojí za zmínku dvojice kupé vrcholné verze 2000 GTV Bertone ze 70. let minulého století. Neméně zajímavý je hnědě lakovaný sedan Alfetta. Společnost jim dělá stejnojmenné kupé v rané verzi s chromovanými nárazníky a jeho modernizované provedení poháněné slavným šestiválcem Busso objemu 2,5 litru. Výsledkem zásadní modernizace skeletu sedanu Alfetta se v 80. letech minulého století stala Alfa Romeo 90 zajímavá například digitální palubní deskou. Šestiválcový klenot se objevil také pod kapotou sedanu Alfa Romeo 75, zde ve špičkové verzi 3.0i V6 America. Neschází ani vlajková loď přelomu 80. a 90. let minulého století – Alfa Romeo 164, výsledek projektu Type Four (Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema, Saab 9000). Romantiku otevřených vozů poté vystihuje trojice modelů Spider v posledním provedení z 90. let minulého století. Vzácný je zejména žlutě lakovaný exemplář v originální dobové úpravě německé společnosti Zender.

 

 

kojecislo-5

 

Showroom No. 5

BMW

Bavorská automobilka měla při návrhu svých vozů vždy na paměti radost z jízdy. Zřejmě nejvíce je tento konstrukční přístup patrný v období 70. let minulého století. Sbírka Engine Group obsahuje početnou skupinu tří- a čtyřdveřových modelů, jejichž současnými nástupci jsou řady 3 a 5. K nejstarším patří modře lakovaný model 2002 Tii, který dále rozvíjí tvarosloví starší úspěšné řady „Neue Klasse“ představené v 60. letech minulého století. Vystaven je v málo vídané karosářské variantě Touring. Skutečnou legendou je poté první sériový evropský vůz s přeplňováním – model 2002 Turbo. Vystavený exemplář v bílém laku a původním stavu nese některé pro svoji značku dodnes charakteristické designové prvky, například podkosenou masku nebo takzvanou Hofmeisterovu křivku (zalomený tvar zadního sloupku karoserie). Nástupcem těchto modelů se stala první generace řady 3 s kódovým označením E21. Ve sbírce je zastoupena hned v několika exemplářích, reprezentovaná oběma konci nabídky – čtyřválcovou verzí 318 se dvěma světlomety a nejvýkonnější je šestiválcovou verzí 323i. Neschází však ani první generace řady 5, interně značená jako E12. Oba její exempláře pohání vyhlášené řadové šestiválce, v daném případě verzí 520 a 525. Velmi vzácný je poté šedou metalízou oděný exemplář jejího nástupce interně označeného E28 – vůz původně vycházející z modelu 528 podstoupil celkovou úpravu německé společnosti Hartge, která jej proměnila v Hartge H5s.

 

 

kojecislo-6

 

Showroom No. 6

Renault, Talbot

Francouzské automobily vynikají pohodlím a nezaměnitelným šarmem. Ve sbírce Engine Group tyto přednosti reprezentuje například stříbrný Renault 16 ze 70. let minulého století, který je průkopníkem karoserie typu hatchback, a dále Renault 20 s karoserií typu liftback, pocházející z 80. let minulého století. Velmi žádané bylo ve stejné době také kompaktní kupé Renault Fuego. Vystaveno je ve dvojici exemplářů, z nichž jeden se pyšní nájezdem pouze lehce překračujícím 7 000 km a druhý představuje vrcholnou verzi Turbo. Novou generaci modelů značky Renault z 80. let minulého století poté vystihuje modře lakovaný model R21, a to v původním dochovaném stavu. Další dříve úspěšnou a slavnou francouzskou značkou, zaniklou po zakoupení koncernem PSA (Peugeot, Citroen), je Talbot. Model 1510, zastoupený ve dvou exemplářích, býval k vidění také na československých silnicích.

 

 

kojecislo-7

 

Showroom No. 7

Tatra, Volvo

Sbírka Engine Group zahrnuje také několik automobilů české výroby, kterým nepochybně dominuje model T603 české značky Tatra. Elegantní vůz poprvé představený v polovině 50. let minulého století je posledním s proudnicovou karoserií, jejich vývoj byl v Kopřivnici zahájen již začátkem 30. let minulého století. Původnímu návrhu Zdeňka Kováře, Vladimíra Popeláře a Františka Kardause je nejbližší první série s trojicí předních světlometů. Vystavený exemplář v původním stavu pochází z počátku 60. let minulého století. Prvním majitelem černě lakované limuzíny bylo československé Ministerstvo zemědělství. Není proto možná náhoda, že interiér je vyveden v zelené barvě. Pozornost si však zaslouží také stříbrný sedan švédské automobilky Volvo. Legendární model 244 je totiž vystaven ve vrcholné, sportovněji laděné verzi Turbo.

 

 

kojecislo-8

 

Showroom No. 8

Volvo, Saab, Mercedes

Polovina 80. let minulého století byla pro německou značku Mercedes-Benz důležitým okamžikem. Na trh totiž vstoupil nástupce jednoho z jejích komerčně nejúspěšnějších modelů W123, u nás známého jako „Piano“ – W124, přezdívaného pro změnu jednoduše „čtyřka“. Střídmě elegantní vzhled prostý zbytečných ozdob navrhl legendární Bruno Sacco, jehož cílem bylo nejen přivést stuttgartského zástupce vyšší střední třídy do nové éry, ale tradičně také do jejího čela. Ve sbírce Engine Group je tato oblíbená řada zastoupena verzemi sedan a kombi po první (obklady dveří namísto původních lišt) a druhé modernizaci (nová maska, světlomety a bílé směrovky), spolu s níž byla poprvé nově nabízena jako třída E. Podobně robustní a praktické jsou také vozy švédské značky Volvo zastoupené mimořádně zachovalou dvojicí modelů 850 s karoserií kombi. Vystaveny jsou ve špičkové, sportovně laděné verzi T-5R, která úspěšně pozvedla do té doby spíše usedlou image svého výrobce. Tuto ambici podpořila také zcela nová pastelově žlutá barva pojmenovaná Cream Yellow. Starším zástupcem severské konstrukční školy je modernizované provedení úspěšného modelu Saab 900, a to ve vrcholné verzi Turbo. Samostatnou kapitolou je supersportovní gran turismo Mercedes-Benz McLaren SLR s karbonovým skeletem karoserie a dvakrát přeplňovaným osmiválcem s výkonem přes 600 koní dosahující rychlosti přes 320 km/h.

 

 

kojecislo-9

 

Showroom No. 9

Mercedes

Značka Mercedes-Benz je považována za nejstaršího výrobce automobilů na světě a za dobu své požehnané existence si připsala bezpočet prvenství, které jí spolu s pověstnou kvalitou přivedly až na samý vrchol. Sbírka Engine Group obsahuje řadu jejích úspěšných modelů z období od 60. let minulého století do začátku nového milénia. Nejstarším zástupcem je ikonický roadster SL „Pagoda“, v daném případě v nejvyhledávanější verzi 280 SL, oblíbený u movité klientely z celého světa, nevyjímaje evropské a hollywoodské hvězdy stříbrného plátna. Poněkud konfekčnějším, nikoli však méně vytříbeným, modelem je W123 přezdívané „Piano“, vystavené ve všech třech karosářských variantách – sedan, kombi a kupé, nadto ve stejné zelené barvě. Vrchol nabídky z přelomu 70. a 80. let minulého století představuje model W126, podle historiků značky první reprezentant třídy S. Spolu s modernizovanou výchozí limuzínou ve verzi 500 SE je vystaveno také odvozené kupé C126, a to jak ve verzi 500 SEC (zlatá barva), tak vrcholné 560 SEC (bílá). Prvním zástupcem ve střední třídě se poté začátkem 80. let minulého století stal model 190 E (W201), přezdívaný „Baby Benz“. Přítomen je v několika exemplářích, zajímavých ať již nízkým počtem ujetých kilometrů (ve zlaté barvě lehce přes 28 000 km), nebo limitovanou verzí (červeně lakované Avantgarde Rosso, 2 300 ks). Tento předchůdce dnešní třídy C představil kromě jiného nové víceprvkové zadní zavěšení, použité o několik let později také ve vyšší střední třídě – modelu W124. Model W124 je vystaven v otevřeném provedení zajímavém nejen vrcholným šestiválcem objemu 3,2 litru, ale také originálním dobovým bodykitem AMG.

 

 

kojecislo-10

 

Showroom No. 10

Ford

Americká automobilka Ford se úspěšně prosadila také v Evropě. Dosáhla toho prostřednictvím výrobních závodů v Německu a Velké Británii, jejichž cílem bylo dodávat modely určené pro starý kontinent. Britská pobočka přivedla kromě jiného na svět velmi úspěšnou řadu Cortina, vyráběnou v pěti generacích celých 20 let. Ve sbírce Engine Group je zastoupena její třetí generace, označovaná jako Mark 3 (Mk 3), uvedená na začátku 70. let minulého století jako první projekt nově zřízené nadnárodní divize Ford Europe, a to ve dvou- a čtyřdveřovém provedení. Žádaným modelem bylo také elegantní a cenově dostupné kupé Capri, vyráběné od konce 60. do poloviny 80. let minulého století jako evropská variace na americký Ford Mustang. Za dobu své výroby podstoupilo řadu modernizací rozdělených do tří sérií. Vystavený exemplář pochází z poslední z nich, výrobní linku opustil na začátku 80. let minulého století. Jak sedan Granada, tak kupé Capri celosvětově proslavila účast v britském seriálu Profesionálové. Kupé Capri však zanechalo výraznou stopu také v okruhových sportovních podnicích, a to ve špičkových verzích 2600 RS a 3100 RS.

 

 

kojecislo-11

 

Showroom No. 11

Lancia

Samostatná dráha průkopnické italské značky Lancia se završila koncem 60. let minulého století, kdy se stala součástí koncernu Fiat. Prvním řadou představenou po jejím převzetí se stal model Beta, jehož cílem bylo dosažení dlouho postrádaného zisku skrze pestrou a technicky spřízněnou nabídku verzí přibližujících tuto prestižní značku širšímu okruhu zájemců. V úzké spolupráci konstruktérů značek Lancia a Fiat bylo v rekordně krátkém čase připraveno šest modelů – čtyřdveřový sedan s tvarem fastbacku (Beta Berlina), čtyřdveřový sedan (Beta Trevi), třídveřové kupé (Beta Coupé) a odvozená verze s odnímatelnými střešními panely (Beta Targa), třídveřové kombi (Beta HPE) a dokonce sportovní model s motorem uprostřed (Beta Montecarlo). Ve sbírce Engine Group jsou zastoupeny tři z těchto vozů – modrý sedan Beta Trevi známý svojí avantgardní palubní deskou, stříbrně lakované, ojedinělé kombi Beta HPE a zlatá Beta Montecarlo s kontrastním modrým čalouněním, dokonale vystihujícím atmosféru 70. let minulého století. Není také bez zajímavosti, že právě model Beta Montecarlo se později stal základem úspěšného speciálu pro soutěže v rallye známého jako Lancia 037, který na rychlostních zkouškách nahradil ikonický model Stratos.

 

 

kojecislo-12

 

Showroom No. 12

Audi

Německá značka Audi má ve sbírce Engine Group své pevné místo. Velmi početná je řada vozů vycházejících z modernizovaného modelu 80 interně značeného B4, představeného počátkem 90. let minulého století. Zastoupena je většina jeho karosářských variant s výjimkou kombi. Zatímco sedan nese označení 80, technicky příbuzné kupé a kabriolet, stojící v modelové rodině tradičně výše, byly prodávány pod lapidárními názvy Coupé a Cabrio. Prakticky všechny vystavené vozy pohání šestiválcové motory, a to objemu 2,6 nebo 2,8 litru. Jedinou výjimku představuje zároveň nejzajímavější z nich, kterou je perleťově bílá verze S2. Špičkové provedení pohání charakteristický řadový pětiválec objemu 2,2 litru. Proslavilo jej především hranaté kupé Audi Quattro z 80. let minulého století, které bylo jedním z prvních sériových vozů vybavených pohonem 4x4. Do historie se zapsalo svými četnými úspěchy v mistrovství světa v rallye, které po několik let zcela dominovalo. V zadní řadě se nachází jeho bronzově lakovaný exemplář v provedení před modernizací, k jehož příplatkové výbavě patří sběratelsky velmi ceněný, plně funkční digitální přístrojový štít.    

 

 

kojecislo-13

 

Showroom No. 13

Audi

Značka Audi vsadila v průběhu 80. let na klínovité karoserie s nízkým odporem vzduchu, technicky vytříbený pohon všech kol Quattro (nápaditě prezentovaný legendárním výjezdem na můstek pro skok na lyžích v roce 1986) a pětiválcové motory s nezaměnitelným zvukovým projevem. Přesně této definici ve sbírce Engine Group odpovídají modely 200 s karoserií kombi nazývanou Avant, nadto v přeplňované variantě Turbo. Zejména zlatavou barvou lakovaný exemplář reprezentuje technickou a estetickou úroveň dobové nabídky německé automobilky se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku. Další vrchol, představený koncem 80. let minulého století, představuje luxusní model V8, poháněný vidlicovým osmiválcem objemu 3,7 a později 4,2 litru. Prvenství v jeho třídě představoval standardní pohon všech kol Quattro. Jakkoliv tržně se nakonec nesetkal s očekávaným ohlasem, položil základ pro svého velmi úspěšného nástupce – první generaci modelu A8.